پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی

گفتگو/​معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی:


رتبه ۱۱ کشوری آذربایجان غربی در حوزه شبکه معابرجاده ای

تاریخ انتشار: 1397/04/23

 راه بعنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها در توسعه اقتصادی هر جامعه ای به شمار می رود که ایمن سازی و توسعه این بسترهای مهم اقتصادی در راستای روان سازی ترددهای جاده ای و افزایش ضریب ایمنی این ترددها همواره در دستور کار دولتمردان و دستگاههای متولی این بخش قرار دارد.

 

آذربایجان غربی نیز با قرار گرفتن در رتبه 11 کشوری از نظر شبکه معابر کشور و با توجه به کوهستانی بودن آن از استانهای مهم کشوری در این خصوص محسوب می شود، «ارسلان شکری» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص برنامه های سال جاری این اداره در بخش راهداری پاسخگوی سوالات شدند:

* آذربایجان غربی به لحاظ جایگاه بین المللی در حوزه راه وجاده در چه وضعیتی قرار دارد؟

آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر انواع راهها شامل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی عریض، راه فرعی معمولی بین شهری ۲ هزار کیلومتر، راه روستایی ۸۰۰ کیلومتر و راه های مرزی هزارو ۵۰۰ کیلومتر است.

جهت نگهداری هر کیلو متر راه در سالهای اولیه احداث معادل ۲ درصد و تا سالهای آخر معادل ۶ درصد از ارزش راهها بایستی هزینه گردد که اگر به طور متوسط ۴ درصد لحاظ شود هزینه نگهداری راهها مبلغ زیادی خواهد بود.

لذا این اداره کل با منابع و ماشین آلات موجود و اعتبارات محدود استانی و ملی سالانه نسبت به نگهداری و ایمن سازی محورهای مواصلاتی اقدام می نماید.

* چند درصد از راههای روستایی آذربایجان غربی از آسفالت مناسبی برخوردار هستند؟

حدود ۵ درصد از راههای روستایی استان معادل ۴ هزار کیلومتر آسفالت گردیده و معادل ۴ هزار کیلومتر هنوز بصورت شوسه و خالی است و  اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی فقط وظیفه نگهداری و ایمن سازی محورهای مذکور را دارد و ساخت و توسعه راهها مذکور به عهده اداره کل راه و شهر سازی است.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بالغ بر۶۷ راهداری در تمام نقاط شبکه راههای استان حضور داشته و نسبت به راهداری اظطراری و مستمر اقدام می نماید.

* از سیاست های مهم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ایمن سازی و ارتقای ایمنی چیست؟

از سیاست های مهم اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای ایمن سازی و ارتقای ایمنی محورها، حذف نقاط حادثه خیز به ویژه از مسیر های ترانزیتی و شریانی منتهی به مناطق گردشگری و پایانه های مرزی است که در سال ۹۶ بالغ بر صد میلیارد تومان مجوز و اعتبار نسبت به عقد قراردادهای روکش و لکه گیری اقدام نموده و هم اکنون در حال اجرا است.

*از طرح های مهم در حال اجرای محورهای ارتباطی در اسل جاری توضیح دهید؟

از محور های مهم در حال مراحل تشریفات عقد قرارداد و یا اجرا می توان به محور های ارومیه- تبریز، محور میاندوآب- شاهین دژ- تکاب- تخت سلیمان، محور ارومیه ـ میاندوآب، بوکان  ـ شاهین دژ، ارومیه ـ اشنویه، خوی ـ ایواغلی ـ بازرگان، چالدران ـ قره ضیاالدین، اشنویه ـ پیرانشهر ـ سردشت، مهاباد ـ سردشت، بوکان ـ میاندوآب ـ سقز بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راههای روستایی در سطح استان را نام برد.

از محل اعتبارات استانی و توسعه اقتصادی و روکش و ساماندهی محور های تخت سلیمان- تکاب، چالدران- قره کلیسا، حذف ۵۰ درصد از نقاط پر حادثه استان، روکش محورهای ارومیه- انهر- سه راهی چهارده شهید- راژان- زیوه و همچنین محور گردشگری مارمیشو در حال اقدام است.​



























مشخصات:
نظرات: *