پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی



گزارش/​کیفیت کم نظیر ناوگان حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در کشور

تاریخ انتشار: 1396/04/31

در گذشته های نه چندان دور شاید همین سی سال پیش، شاید هم خیلی نزدیک تر و ده سال زودتر، مسافرت آن هم از نوع جاده ای مشقتی بزرگ محسوب می شد که بسیاری عطای دلخوشی حاصل از چنین سفرهایی را به لقایش می بخشیدند و اگر هم اجباری در انجامشان بود، روزها و هفته ها برای استراحت و آرامش جسم حاصل از خستگی این سفرها کم می آوردند اما آنچنان زود برگ داستان سفرها برگشت که آن روزها به تاریخی بسیار کهن و فراموش شده تبدیل شده است.

روزهایی که اتوبوس ها فقط چهارچرخ داشتند و بس، نظافت که هیچ اثری در این وسایل نقلیه نداشتند، سفرهای 10 ساعته امروز نیاز به عمر نوح داشتند و این چهارچرخ ها، خدمات رسان بودند ولی عاری از هر ابزار خدماتی اما درحال حاضر شاهد فعالیت ناوگانی در چرخه حمل و نقل جاده ای مسافر هستیم که اغلب مواقع ترجیح دارند حتی به ناوگان هوایی.

امروزه آذربایجان غربی به یکی از استان های منحصربفرد در استفاده از بهترین و پیشرفته ترین ناوگان اتوبوس کشور تبدیل شده و بعنوان الگویی برای استان های مشابه مطرح است، ناوگان مجهزی که استاندار آذربایجان غربی را در آغازین روزهای قرار گیری در کسوت استانداری به تعجب وا داشت.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های پیشرو در زمینه استفاده از ناوگان حمل و نقل مسافربری ویژه و ارائه خدمات با کیفیت به مسافران است، اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 80 درصد از ناوگان اتوبوس آذربایجان غربی را ناوگان ویژه و VIP تشکیل می دهد که 100 درصد مسیرهای برون استانی از این ناوگان بهره مند هستند.

عبدالحسین علی اکبری با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده امکان بهره مندی مسافران سایر مسیرهای پرتردد نیز از این اتوبوس پیشرفته فراهم خواهد شد، گفت: هم اکنون در برخی از مسیرهای درون استانی زیر 300 کیلومتر نیز از ناوگان ویژه فعالیت دارند که با ایجاد رقابت سالم بین شرکت های مسافربری ذائقه مسافرهای تمامی مسیرهای درون استانی به استفاده از این ناوگان تغییر کرده است.

وی عنوان کرد: کیفی سازی خدمات قابل ارائه توسط ناوگان عمومی مسافربری از رئوس کاری این اداره کل به شمار می رود بطوریکه هم اکنون شاهد آن هستیم که اتوبوسی در این استان فعالیت دارد که نمونه مشابهی در ناوگان حمل و نقل جاده ای سایر استان های کشور ندارد و از امکان مهمی همچون سرویس بهداشتی داخل اتوبوس برای استفاده مسافران برخوردار است و بهره مندی از صندلی ماساژور برای مسافران از دیگر ویژگی های این ناوگان است که در جلوگیری از خستگی ناشی از طی مسافت های طولانی تاثیربسزایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به برخی ویزگی های ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای مسافر استان اضافه کرد: داشتن امکاناتی همچون سیستم صوتی و تصویری با 500 نوع فیلم، آهنگ، کارتون، برنامه های مستند و علمی به صورت جداگانه برای هرصندلی از جمله این مزیت ها است و امکان انتخاب مستقل برنامه مورد نظر برای هریک از مسافران را فراهم می کند، سرو شام گرم و سرد، دارابودن صندلی های VIP، سیستم پذیرایی در ساعات مختلف سفر، انعطاف پذیری صندلی ها بنا بر نیاز مسافر از امتیازات دیگر این اتوبوس ها نسبت به سایر ناوگان های مسافربری است.

رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این ارتباط گفت: در حال حاضر ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای استان از اتوبوس هایی بهره مند هستند که زمان سفر را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش و آرامش در طول ساعات سفر افزایش داده اند.

امیرصالح خیراندیش ادامه داد: با مقایسه نسبی اتوبوس های مسافربری جاده ای با ناوگان گذشته به وضوح می توان تغییرات را در آن مشاهده کرد از جمله تغییر در روش های پذیرایی، کرامت مسافران، تکریم خدمات گیرندگان، ارتقاء وضعیت بهداشتی و ایمنی ناوگان، وضعیت ظاهری اتوبوس، توسعه کیفی خدمات، پذیرایی در خور شأن مسافران، امنیت توشه سفر و بسیاری دیگر از این قبیل تنها گوشه ای از تغییراتی است که مدد تلاش های این بخش و سرمایه گذاری های انجام شده از سوی شرکت های مسافربری قابل مشاهده است.

وی از فعالیت نزدیک به 700 دستگاه اتوبوس در سیستم ناوگان حمل و نقل جاده ای عمومی آذربایجان غربی خبر داد و یادآور شد: 80 درصد از این تعداد را اتوبوس های ویژه و vip تشکیل می دهد که نشان از توسعه یافتگی این سیستم در استان است.

این مقام مسئول با اشاره به رصد آنلاین و لحظه به لحظه نحوه خدمات دهی توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای اظهار کرد: نظارت های محسوس و نامحسوس از وضعیت ایمنی ناوگان و کیفیت خدمات، ارائه فرم های ویژه ارزیابی، درج شماره پیام کوتاه 30002026 اداره کل در شرکت های مسافربری، تجهیز 43 شرکت مسافربری به شماره پیامک اختصاصی، حضور تمام وقت کارشناسان اداره کل در پایانه های مسافربری و بازدید ناوگان مجموعه عواملی است که دست به دست هم داده تا موجبات رغبت و اعتماد عمومی به استفاده از این ناوگان را فراهم کند.

خیراندیش همچنین از گسترش خدمات فروش اینترنتی بلیط و خارج از پایانه مسافربری در شهرستان های ارومیه، مهاباد، بوکان، خوی و پیرانشهر خبر داد و گفت: این امر جهت سهولت دسترسی مسافران به خدمات این بخش انجام شده است و در کنار آن نسبت به تجهیز اتوبوس های فعال در مسیرهای تهران، اصفهان و مشهد از مبداء ارومیه، خوی و مهاباد به اینترنت پرسرعت  اقدام شده است که همزمان 24 نفر  بصورت آنلاین قابلیت استفاده را دارند.​



























مشخصات:
نظرات: *